GT Avalanche 1997
2012. december 15. írta: roncsbringa

GT Avalanche 1997

A GT Karakoram annyira bejött a kedvesemnek, hogy megirigyeltem. Gyorsan el is döntöttem, hogy nekem is kell egy "új" bringa, ha lehet akkor GT.  Nem is gondolkoztam sokat, ment a telefon Kaposvárra, a képek meg jöttek Zolitól. Természetesen volt neki egy nekem megfelelő vas, így  hamar eldőlt a sorsom, a "lavina" maga alá temetett. A két GT között nem kevés kor, illetve technológiai különbség van, aminek örülök is meg nem is. Lehet túl fiatal nekem, de nem bánom.

gt avelanche.átméretezett.jpgElső ránézésre is látszott, hogy egyben van

gt avelanche2.átméretezett.jpgA hátsó váltó XT, minden más LX,  a váz kissé oxidálódva.

Még levegőt venni sem volt időm, amikor csengetett a postás, és meghozta ezt:

HPIM0001.átméretezett_1.JPG

Benne az Avalanche, és a Troger Drei Zinnen szépen becsomagolva.

HPIM0003.átméretezett_1.JPG

Mondanom sem kell, azonnal neki láttam felmérni a portékát, és nem kellett csalódnom. A Karakoramhoz hasonlóan az Avalanche is tökéletes műszaki állapotban lévőnek látszott. A hajtómű, a lánc, a hátsó sor szemmel láthatóan is csak minimális kopást mutatott, a vázon is csak náhány használatból eredő kopás, karcolás volt.

Másnap neki is láttam, és semmi perc alatt darabjaira szedtem.

HPIM0008.átméretezett_1.JPGA váz eléggé be volt szűrkülve, nem volt semmi fénye, a matricák hiányosak, kopottak.

A szétszerelés során semmi váratlan nem ért. Minden alkatrész átvizsgálásra került egy alapos takarítás után, és minden maradt a helyén, a fék-  és váltó bowdenek szorultak csak cserére. A kerekek is jó állapotúak, szétszedés és tisztítás után kapott egy kis friss zsírt mindkét agy, és már raktam is össze. Mindössze  küllőkön kellett egy negyed fordulatot  utánhúzni , de sem nyolcas, sem tojás nem volt a Mavic felnikben. A gumik voltak oldalt kirepedezve, a futófelület viszont jónak tűnt. Nem is foglalkoztam vele, még sokat ki fignak bírni, ezek is maradtak.  Többek között azért is, mert nem akartam többet költeni. /egyenlőre/

Szóval ment minden a maga útján, és kénytelen voltam neki állni a váz rendbetételéhez. Nagyon nem volt hozzá kedvem, mivel nincs polírozógépem, de ha lenne sem lennék előrébb, a váz nagyrészét amúgy is kézzel kell símogatni. Próbálkoztam, de úgy hogy egy kézzel fogtam, a másikkal políroztam, sehova nem haladtam. Kényetelen voltam valamilyen rögzítést kitalálni, hogy két kézzel, erősebben tudjak dolgozni.

A végén ez alakult ki belőle, és másnap teljes gőzzel neki álltam a fényesítésnek.

HPIM0012.átméretezett.JPG

HPIM0016.átméretezett.JPG

Szerencsére két satu van az asztalon, így már nem okozott problémát a váz stabil rögzítése. Ez után már ment minden mint a karikacsapás. Két helyen kellett simító reszelővel egyengetni a felületet, a váz nagy részén  elég volt 400-as, majd 800-as vizes csiszolás. Ezután lehetett elkezdeni magát a polírozást, amit egy nap alatt sikerült elfogadható állapotra megcsinálni, de még messze nem tökéletes. De gyenlőre így marad, mivel az Avalanche-ra is új matrica szett kerül, és akkor kap még egy kis fényt. Ha lesz kedvem szétszedni....

A váz polírozása volt a legnagyobb tétel a bringán, legalábbis addig, amig nem vettem kezembe az első villát. A Rock Shox Indy SL gyakorlatilag meghalt, ellenállás nélkül mozgott le-fel. Még soha nem szedtem szét teleszkópot, de Zoli barátom telefonos segítségével simán ment minden.

HPIM0017.átméretezett.JPGA képen már az összeszerelés előtti állapot látható.

Ha esetleg valaki bele fog egy ilyen villa felújításába, arra figyeljen oda, hogy mindent sorba rakjon le a szétszedéskor, és fordított sorrendben kezdje az összeszerelést. Az Indy nem egy mai, korszerű  konstrukció, ellenben  nem is túl bonyolult. Nagyon sok hasonló, elasztomer és acélrugó kombinációs teló készül még ma is, és még több fut az utakon. Ezek leggyakoribb hibája az elasztomer elöregedése. Megkeményedik, szétporlik, és már nem működik. Ezt a hibát úgy lehet  a legkönnyebben orvosolni, ha kicseréljük az elsztomert. Hazai oldalakon nem nagyon találkoztam felújító készlettel, de külföldi oldalakon ki lehet fogni 20-50 USD körüli pénzért. Nekem nem ért meg ennyit, így Zoli tanácsára megfelelő hosszúságú acélrugó került beépítésre az elasztomer helyére.  Nem árt tudni, hogy a teljes szétszereléshez szükség lesz egy legalább 40 cm hosszú szárral ellátott 5-ös  imbuszkulcsra, legalábbis ennél a tipusnál, mert csak belülről lehet a csavart oldani. Rohadt nehéz volt az elasztomer maradványait kiszedni, be volt teljesen rohadva, de sikerült, ezután tudtam hozzáférni a becsúszó szárat rögzítő csavarhoz.

HPIM0021.átméretezett.JPGOtt a mélyben van a csavar helye.

HPIM0032.átméretezett.JPGAhogy a valóságban is elhelyezkednek a belső cuccok.

Egy kerékpárszerelő ismerősnél találtam megfelelő átmérőjű rugót, amit méretre vágás után zsugorcsővel vontam be, hogy ne kopogjon menet közben. A képen nem látszik, de rugó alsó részéhez  még beépítésre került két darab 1 cm vastag gumilemez is, ami által kapott egy kevés előfeszítést és keményebb lett rugózás. E nélkül nagyon lágy volt, erőteljes fékezéskor egy kis súlypont előre helyezéssel elérte a rugóút az alsó pontját. A gyári előfeszítő/keménység állító csavarnak új korában sem volt jelentősége, az a 3 mm amivel összéb nyomja a rugót  gyakorlatilag semmit nem jelent. 

HPIM0034.átméretezett.JPG

Itt még nem tudtam, hogy újra szét kell majd bontanom és "be kell keményíteni" a villát.

Ha valakit érdekelne az Indy, részletesebben itt találhat robbantott ábrát és angol nyelvű leírást  a '98-as S, SL, L, XC tipusokról.     

http://www.retrobike.co.uk/forum/v/Manufacturer+Archive/Rock+Shox+Archive/Service/RockShox+Indy+S_+C_+XC_+SL__+98.pdf.html

A villa beszerelésével gyakorlatilag készen is lettem bringával,  és végre mehettem vele egy kiadós próbakört. Azt hiszem tényleg tökéletes. Egyedül a hátsó gumi viselkedése nem tetszett, de ez nem a gumi hibája. A WTB Velociraptor nem igazán aszfaltgumi, és még így, kopottab állapotban is kellemetlen rezonanciát tud okozni az országúton. A keménysége miatt viszont aránylag jól gurul.

Azóta hogy készen lett az Avalanche már eltelt pár hónap, és jól "összemelegedtünk". Jó döntés volt, mert remekül működik, bitang jól mutat, és minden kilómétert öröm vele tekerni. ...és egyre kevesebb van belőle.

Jöjjenek a képek, szöveg nélkül:

HPIM0041.átméretezett_1.JPG

HPIM0042.átméretezett_2.JPG

HPIM0039.átméretezett_1.JPG

HPIM0047.átméretezett_1.JPG

HPIM0043.átméretezett_2.JPG 

HPIM0045.átméretezett_1.JPG

HPIM0035.átméretezett.JPG

HPIM0038.átméretezett.JPG

HPIM0037.átméretezett.JPG

HPIM0070.JPG

A végén még egy-két technikai adat:

                        Váz:                                       - alimínium, 7005 

                        Villa:                                       - Rock Shox Indy SL

                        Fék szett:                               - Shimano Deore LX (BR-M600)

                        Fékváltókar:                            - Shimano Deore LX Servo-Wave (BL-M600)

                        Első váltó:                               - Shimano Deore LX (FD-M567)

                        Hátsó váltó:                             - Shimano Deore XT (RD-M739)

                        Hajtómű:                                 - Shimano Deore LX  42-22 (FC-M569)

                        Hajtómű csapágy:                    - Shimano BB-UN52 (73mm)

                        Pedál:

                        Hátsó fogaskeréksor:               - Shimano CS-HG70I (11-28)

                        Lánc:                                      - Shimano CN-IG70

                        Kerékcsapágyak:                     - Shimano Deore LX (FH-M565) hátsó

                                                                       - Shimano Deore LX (HB-M564) első

                        Kormánycsapágy:                    - Tioga Alchemy 1 1/8 A-head

                        Kormány                                 - Kore Litebar

                        Kormányszár:                          - Kore Aheadlite

                        Markolat:                                 - GT

                         Kormányszarv                         - GT

                         Nyeregcső:                             - Alloy (27,2mm)

                         Nyeregcsö bilincs:                   - GT

                         Nyereg:                                  - WTB SST

                         Felni:                                     - Mavic 221

                         Gumik:                                   - WTB VelociRaptor

                          Súly:                                      - 11 kg

Szóval így sikerült a GT Avalanche. Télvíz idején jó lenne a Trogert is talpra állítani, de azzal lesz macera bőven. Meg előtte van még a Gilde is, amire a tesóm vetett szemet. Már rendesen benne vagyok a részletekben, lassan készen lesznek a teljesen egyedi kiegészítők is hozzá.

0107.átméretezett.jpg

Kellemes készülődést a karácsonyra, és idegbaj mentes bevásárlást mindenkinek. Sziasztok!

A bejegyzés trackback címe:

https://roncsbringa.blog.hu/api/trackback/id/tr724953997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

joebikes2 2013.01.20. 21:26:06

ahányszor megnézem a blogot ez a bringa mindíg megfog, lassan már kezdem bánni hogy megkaptad :) viszont a dobozos fotó az király! jókat nevetek rajt.mondjuk így is látványos, de ha a méreteit is leírtad volna jobban el lehetett volna képzelni az átvevő arcát mikor ezt becipeltem a postára. annak sajnos nem láttam az arcát aki onnan elvitte, de azét is megnéztem volna aki kivitte hozzád :)))

h0o2a7j6 2013.10.05. 07:59:59

Zolinak a tel. száma publikus esetleg? :) Megköszönném.
üdv
süti beállítások módosítása